10 tips voor SEO voor WooCommerce

SEO voor WooCommerce
Voor een webshop werkt SEO nét iets anders, omdat het niet zomaar over pagina’s gaat, maar over producten. Je kunt Google met de juiste SEO-technieken dus bepaalde informatie geven over jouw product. Een deel van deze informatie wordt soms ook in Google getoond (al ligt dit mede aan de autoriteit van je website).

SEO speelt een enorme rol in het plaatsen van alle websites in zoekresultaten, inclusief eCommerce-sites. Als u hoger wilt scoren en het voor mensen gemakkelijker wilt maken om uw producten in zoekmachines te vinden, moet u uw site optimaliseren. Door uw producten hoog in de resultaten van zoekmachines te plaatsen, kunt u meer mensen bereiken en meer verkopen genereren.
Zoekmachineoptimalisatie houdt in dat u sterke focuszoekwoorden ontwikkelt die overal op uw eCommerce-site worden gebruikt. Deze focuszoekwoorden moeten worden opgenomen waar ze van nature en logisch passen .
Focuszoekwoorden kunnen gemakkelijk worden verwerkt in zaken als metabeschrijvingen, productpagina’s, URL’s, permalinks, afbeeldingsnamen en alt-tekst, naast de rest van de inhoud van uw site. Maar onthoud, gebruik ze alleen natuurlijk.

Hoe SEO WooCommerce te optimaliseren: 10 tips
Hier zijn 10 WooCommerce SEO-tips om u te laten klimmen in die zoekresultaten.

1. Voeg altijd een productbeschrijving toe
Productbeschrijvingen zijn meestal niet lang, maar ze moeten worden behandeld als hapklare stukjes inhoud . Dit betekent dat u de tijd moet nemen om ervoor te zorgen dat ze goed zijn gemaakt en zoekmachine vriendelijk zijn .
Zoekmachines gebruiken productbeschrijvingen net als andere inhoud op uw site . Ze bevatten essentiële informatie over uw productpagina en voor welke zoekwoorden u deze wilt rangschikken.
U kunt productbeschrijvingen van de fabrikant gebruiken, maar uw positie in de zoekresultaten zal beter zijn als u er zelf een schrijft.
Wanneer zoekmachines moeten beslissen welk blok van dezelfde inhoud het origineel is, zijn ze niet altijd nauwkeurig. U kunt het beste gewoon uw eigen productbeschrijvingen schrijven, net zoals de rest van de inhoud van uw site.

2. Optimaliseer paginatitels
Paginatitels moeten beschrijvend genoeg zijn om zowel zoekers als zoekmachines te vertellen waar uw pagina over gaat. Voor de meeste eCommerce-sites heeft u categoriepagina’s en productpagina’s.
Categoriepagina’s helpen kopers niet alleen om de producten te vinden waarnaar ze op zoek zijn, maar ze voorkomen dat individuele productpagina’s met elkaar concurreren in de resultaten van zoekmachines.
U kunt categoriepagina’s optimaliseren om voor een brede term te rangschikken en productpagina’s gebruiken om voor specifieke termen te rangschikken. Een categorie kan bijvoorbeeld schoenen’ zijn, met productpagina’s die het specifieke model schoen aangeven (nike’).

De paginatitel en SEO-titel zijn vaak hetzelfde. U kunt uw SEO-titel aanpassen voor een betere zoekrangschikking met een tool als Yoast SEO.
U moet trefwoorden gebruiken in uw paginatitel en SEO-titel, maar onthoud dat inhoud eerst voor mensen is. Gebruik de leesbaarheid niet om meer zoekwoorden in te drukken. Dit zal uw site en uw bedrijf op lange termijn zeker schaden.

3 Schakel Breadcrumbs in
Breadcrumb-links verschijnen bovenaan de productpagina’s en helpen bezoekers gemakkelijk terug te gaan naar de vorige categorie of bestemmingspagina’s. Ze laten bezoekers zien waar ze zijn en waar ze zijn geweest.
Broodkruimels zijn niet alleen nuttig voor bezoekers, maar worden ook door Google gebruikt om te bepalen hoe uw site is gestructureerd en in zoekresultaten wordt weergegeven.
WooCommerce bevat broodkruimels die nuttig zijn zoals ze zijn, maar om het meeste uit de SEO-mogelijkheden van broodkruimels te halen, kunt u een plug-in zoals Yoast SEO gebruiken.

4 Maak sitenavigatie eenvoudig
We hebben het al gehad over “broodkruimels”, maar er zijn andere manieren om ervoor te zorgen dat bezoekers niet verdwalen en gefrustreerd raken op uw eCommerce-site.
Een schone en eenvoudige sitenavigatie kan een grote impact hebben op uw bouncepercentages en de tijd die u op de site doorbrengt. Als bezoekers meer tijd op uw site doorbrengen, zal uw site waarschijnlijk hoger scoren in de zoekresultaten.
U kunt de navigatie van uw site verbeteren door uw hoofdnavigatie eenvoudig te houden. Google “crawlt” elke pagina op uw site, maar bezoekers niet.
Uw hoofdnavigatie mag alleen links bevatten naar de belangrijkste pagina’s voor de gebruikers van uw site. Andere links kunnen in de voettekst van uw site worden geplaatst.
Aangezien Google zoekspiders gebruikt om zoekresultaten automatisch te bekijken en te indexeren, kan Google deze niet vinden als een pagina op uw site niet ergens is gelinkt. Een perfecte oplossing voor dit probleem is het toevoegen van links naar de voettekst van uw site. Dit vertelt Google welke pagina’s belangrijk zijn, omdat je ernaar linkt in de voettekst van elke pagina.
Bovendien kunnen uw bezoekers alle belangrijke delen van uw site bereiken zonder een al te ingewikkeld hoofdnavigatiemenu.

5. Houd URL’s kort en beschrijvend
Voor degenen onder u die WooCommerce en WordPress gebruiken: schakel WordPress permalinks in om ervoor te zorgen dat je URL’s toegankelijk zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines. Ga hiervoor naar Instellingen »Permalinks en kies een URL-structuur. (definitie permalinks: Een permalink binnen WordPress is de permanente URL voor individuele pagina’s, blogs, categorie en tag pagina’s. Een permalink is het webadres dat gebruikt wordt om naar uw content te linken. De URL naar de content moet permanent zijn en nooit veranderden, vandaar de naam perkaline.)

Met permalinks kunt u zoekwoorden in uw URL’s gebruiken in plaats van product-ID’s. Het lijkt misschien een kleinigheid, maar het maakt een groot verschil in hoe goed bezoekers uw site kunnen omzeilen.
Als u geen permalinks gebruikt met WooCommerce, gebruiken uw URL’s standaard product-ID’s: uwdomein.com/?product=111
Met permalinks ziet de standaard er als volgt uit: uwdomein.com/product/productnaam

6. Schrijf uw eigen metabeschrijvingen
Metabeschrijvingen helpen uw SEO niet echt rechtstreeks, maar ze kunnen zorgen dat uw klikfrequenties verbetert. Ze verschijnen onder de titel van een vermelding in de zoekresultaten en beschrijven de inhoud. Metabeschrijvingen geven je een andere manier om zoekers te verleiden om te klikken.
Google gebruikt soms metabeschrijvingen van een pagina om een ​​fragment voor zoekresultaten te genereren. Daarom raadt Google aan dat elke pagina van uw site zijn eigen unieke metabeschrijving heeft. U kunt metabeschrijvingen bewerken met de Yoast-plug-in.
Er is geen vaste lengte voor metabeschrijvingen; Google zegt dat de fragmenten met de metabeschrijvingen dynamisch worden gegenereerd door hun systemen. Dat gezegd hebbende, is de gemiddelde lengte van de fragmenten die in recente desktopzoekresultaten worden weergegeven, ongeveer 160 tekens.
U hoeft zich niet te haasten om al uw metabeschrijvingen te wijzigen. Houd er rekening mee dat fragmenten dynamisch worden gegenereerd, dus het is geen garantie dat uw metabeschrijvingen ook in de zoekresultaten terechtkomen. In de toekomst is het echter een goede gewoonte om uw metabeschrijvingen te optimaliseren en ze uniek te maken voor elke pagina. Hoe nuttiger deze beschrijvingen zijn, hoe groter de kans dat ze in zoekresultaten worden weergegeven.
Bekijk het verschil tussen deze zoekresultaten. De eerste gebruikt tekst uit de post in de resultaten. De tweede gebruikt de metabeschrijving. Welke zou je klikken?

7. Voeg Alt-tekst toe aan afbeeldingen
Alt-tekst toevoegen aan afbeeldingen is op een aantal manieren nuttig.
Om te beginnen maakt het uw site toegankelijk voor mensen die afhankelijk zijn van paginalezers om te bladeren.
Ten tweede kan alt-tekst u een SEO-boost geven.
Alt-tekst is wat wordt weergegeven als uw afbeelding om de een of andere reden niet werkt. U moet duidelijke en beknopte alt-tekst gebruiken die een goede beschrijving van de afbeelding geeft. Alt-tekst is een geweldige plek voor zoekwoorden, maar vergeet niet dat zoekwoorden altijd logisch en natuurlijk moeten zijn.

8. Vermijd dubbele inhoud
Dubbele inhoud is lastig te vermijden. Als u pagina’s op uw site heeft die sterk lijken op andere inhoud op internet, kan Google uw inhoud mogelijk uit hun ranglijst verwijderen.
Mogelijk moet u op dubbele inhoud letten als:
·       u gebruikt dezelfde inhoud op meerdere delen van uw site
·       u publiceert of deelt regelmatig persberichten
·       u bezit meerdere websites met vergelijkbare inhoud
De eenvoudigste manier om ervoor te zorgen dat uw inhoud hoog scoort, is door originele inhoud te schrijven en te publiceren. Maar wat kunt u doen aan inhoud die al bestaat?
Eerst moet u weten of u inhoud dupliceert. U kunt kijken voor de inhoud handmatig (niet aan te raden als je een veel inhoud), of gebruik een OptinMonster aanbevolen tool als SEMRush .

9. Profiteer van de beste SEO-plug-ins voor WooCommerce
WooCommerce wordt geleverd met duizenden extensies en plug-ins die u kunt gebruiken om uw bedrijf te laten groeien. Met zoveel plug-ins beschikbaar, kan het overweldigend zijn om de beste te vinden om je te helpen met de SEO voor je WooCommerce-site.
Yoast SEO
Yoast SEO is een van de beste SEO-plug-in die er is. We gebruiken het op al onze sites en het is er een die we altijd aanbevelen.
Met Yoast SEO kunt u voor elke pagina van uw site een focuszoekwoord kiezen. Zodra u het focuszoekwoord heeft geselecteerd, geeft Yoast SEO u suggesties over hoe u dit het beste op de pagina kunt gebruiken om geweldige resultaten te krijgen.
Het gebruik van de juiste zoekwoorden is belangrijk om de juiste bezoekers te trekken en leads naar klanten te converteren. Yoast SEO helpt u de juiste zoekwoorden effectief te gebruiken.

10. Gebruik voor zoekmachine geoptimaliseerde thema’s
WordPress is de meest zoekmachine vriendelijke website builder ter wereld. Om optimaal te profiteren van de bestaande SEO-functionaliteit in WordPress, moet je ervoor zorgen dat je WooCommerce-site een thema gebruikt dat is gebouwd voor SEO.